توان انتخاب گری بر پایه باورها، چالش نوجوانی است

یک روان شناس احساس رضایت از خویش، انتخاب گری بر پایه باورها و بهره‌مندی از هویت سالم را از مهمترین چالش‌های پیش روی نوجوانان دانست و افزود: انتخاب نوجوان باید براساس باورهای او باشد.

 شهناز نوحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار یسنا، با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های اصلی دوره نوجوانی شکل‌گیری هویت است، اظهارکرد: والدین فرزندان خود را به صورت هدفمند تربیت نمی‌کنند. بنابراین در دوره نوجوانی که زمان انتخاب و تدوین چشم انداز برای آینده را فراهم می‌کند نمی‌توانند اهدافشان را انتخاب کنند و با چالش روبرو می‌شوند.

 وی با اشاره به اینکه والدگری اغلب پدر و مادران به نحوی است که اجازه شکل گیری هویت کاملی به نوجوانان را نمی دهد، گفت:‌ دوره کودکی دوم یعنی شش تا 12 سالگی زمانی است که ما باید احساس صلاحیت و شایستگی در آنها به وجود آوریم، این در حالی است که کودکان در این دوره سنی با شرکت در رقابت های ممتد تمام انرژی خود را برای موفقیت در آنها متمرکزکرده و اگر در یکی از این رقابت ها پیروز نشوند میزان رضایت آنها از خودشان کاهش خواهد یافت.

 نوحی با تاکید بر اینکه عدم رضایت از خود در دوران کودکی اگر با تقبیح و سرزنش والدین و اطرافیان مواجه شود نوجوانان از هویت نابسامانی برخوردار خواهند شد، تصریح کرد: در این شرایط نوجوانان با بخشش بیگانه می شوند و نمی توانند از خطای خود و دیگران بگذرند و در کل هویت نابسامانی خواهند داشت.

 به گفته این روانشناس برخورداری از یک هویت سالم به این معناست که رفتارهای فرد از دل و ذهن او نشأت بگیرد و فرد بتواند دلبستگی ایمن را تجربه کرده و از توان کافی برای ارائه استدلال منطقی بهره مند باشد.

 وی یکی از مصداق‌های دلبستگی ایمن را ارتباط نوجوان با دوستان و همسالان خود دانست و تصریح کرد: دوست داشتن در این دوره باید بر اساس نظام ارزشی فرد اتفاق بیافتد یعنی انتخابهای نوجوان باید بر اساس باورهای او باشد. 

نوحی با بیان اینکه دومین چالش دوره نوجوانی انتخاب گری و لزوم یادگیری فرآیند انتخاب کردن است، افزود:‌ اگر در دوره نوجوانی به منطق، استدلال و تفکر انتزاعی بها بدهیم نوجوان هم انتخاب‌های راحت‌تری انجام می‌دهد.

 این روانشناس وابستگی کودکان و نوجوانان به والدین در فرایند انتخاب پوشاک و دیگرلوازم مورد نیازشان را یکی دیگر از آسیب‌های موجود مرتبط با شیوه والدگری در جامعه ما توصیف کرد و ادامه داد:‌ درچنین شرایطی والدین هم باید با آگاهی به حدود اختیارات و مسئولیت خود در قبال فرزندان ازدخالت در انتخاب‌های او پرهیز کرده و اجازه دهند فرزندشان به صورت مستقل دست به انتخاب بزند.

 نوحی با تاکید بر لزوم آموزش شیوه صحیح فرزندپروری و ارائه مشاوره های مستمر با هدف آگاه کردن والدین خاطرنشان کرد:‌ دستگاه‌ها و نهادهای زیربط می توانند با استفاده از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی و مشاوره در مراکز آموزشی و خانه‌های سلامت والدین را با تحولات دوران سنی فرزندان خود آشنا کرده تا بتوانند با کیفیت بهتری شرایط را مدیریت کنند. 

وی استفاده نوجوانان از تکنولوژی‌های مدرن و ابزارهای نوین ارتباطی را یکی از آسیب‌های بزرگ در حوزه تربیتی دانست و اظهار کرد: کودکان و نوجوانان ما به جای اینکه با محیط طبیعی و پدیده‌های اطرافشان آشنا شوند و روابط اجتماعی گسترده‌ای را تجربه کنند با استفاده از تکنولوژی‌های نوین مثل تبلت در تنهایی خود فرو می روند و همین فرایند به شکل گیری هویت سردرگم می انجامد.

 وی برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌هایی برای افزایش مهارت‌های تربیت فرزندان و تولید برنامه‌های فرهنگی از سوی رسانه ملی با هدف ارتقاء سطح آگاهی والدین در خصوص ویژگی‌های دوره نوجوانی و الزامات آن را یکی از مهمترین اقداماتی دانست که می تواند در پرورش نوجوانان سالم بسیار موثر باشد.

نوحی با اشاره به اینکه نوجوانی یک دوره تحول و گذار است که طی آن فردی در پی بازتعریف خویش است بر اهمیت نقش خانواده ها در شکل دهی به شخصیت نوجوانان تاکید کرد.

 

منبع: ایسنا

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
رتبه دهید:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت
کد تصویری را وارد کنید