مقدمه: نوجوانی دورهای است که در طول آن باورهای فرد پیامدهای مختلفی به دنبال دارد. افراد زیادی این دوره را به نحو مطلوبی سپری میکنند ولی برخی نیز با احساس ترس غیرمعمولی، از هر موقعیتی که ممکن است در معرض داوری دیگران قرار بگیرند، اجتناب میورزند.
این پدیده که در دوره نوجوانی بسیار رایج است، میتواند اثر بازدارندهای در کارائی و پویایی نوجوانان بر جای گذارد و باعث تخریب عملکرد شخصی و اجتماعی آنان در زمینه های گوناگون گردد. در حوزه های جدید روانشناختی، جهت تبیین اختلالات هیجانی نظیر اضطراب اجتماعی، نخستین بار ولز و میتوس با ترکیب رویکرد طرح واره و پردازش اطلاعات، الگوی فراشناختی را برمبنای عملکرد اجرایی خودتنظیمی (S-REF) معرفی کردند که به تبیین عوامل شناختی و فراشناختی دخیل در کنترل اختلال هیجانی میپردازد. پژوهش حاضر در راستای مقایسه باورهای فراشناختی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و نوجوانان عادی صورت گرفته است.
روش: طرح این پژوهش از نوع علّی ـ مقایسه ای میباشد. جامعه ی آماری شامل تمام دانش آموزان دبیرستان های شهر شیراز است که 214 نفر(127 نفر پسر و 87 نفر دختر) از آنها با نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس مقیاس 18 سوالی اضطراب اجتماعی نوجوانان(SAS_A) و متعاقبا پرسشنامه 30 سوالی باورهای فراشناختی ولز و کارت رایت هاتون، بوسیله ی آنها تکمیل شد. از بین این نمونه، 47 نفر (15 نفر دختر و 32 نفر پسر) مبتلا به اضطراب اجتماعی و 32 نفر(15 نفر دختر و 17 نفر پسر) عادی تشخیص داده شدند. داده های دو گروه بوسیله روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA)مقایسه شد.
یافته ها: نتایج آزمون های تحلیل واریانس چندمتغیری (آزمون اثر پیلایی و آزمون لامبدای ویلکز) نشان دادندکه آزمودنی های دوگروه حداقل از لحاظ یکی از متغیر های وابسته تفاوت معناداری دارند.آزمون های تعقیبی در ادامه نشان داد که بین ابعاد باورهای فراشناختی دو گروه از دانش آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی و دانشآموزان عادی تفاوت وجود دارد.بدین ترتیب که آزمودنی های مضطرب اجتماعی در بعد باورهایی درباره کنترل ناپذیری و خطر افکار، نمره بالاتری نسبت به آزمودنی های عادی گرفتند. همچنین آزمودنی های مضطرب اجتماعی در ابعاد باورهایی درباره اطمینان شناختی، نیاز به کنترل افکار و خودآگاهی شناختی، نمره کمتری گرفتند.
بحث و نتیجه گیری: یافته ها با مدل فراشناختی ولز درباره ی اضطراب اجتماعی همخوان است. طبق این مدل وجود باورهای منفی فراشناختی، فرد را به سمت ارزیابی منفی از نگرانی ها و در نتیجه فرانگرانی سوق می دهد. فرانگرانی نیز به نوبه خود منجر به تشدید علائم اضطرابی در اضطراب اجتماعی میگردد. به این ترتیب شدت علائم اضطرابی در اضطراب اجتماعی از یکسو و میزان باورهای فراشناختی درمورد کنترل ناپذیری و خطرناک بودن نگرانی از سوی دیگر پیوند می یابند تا اینکه وجه کنترلناپذیری اضطراب به اساسی ترین ویژگی این اختلال بدل گردد.با توجه به یافته های این پژوهش مشخص گردید که فرض صفر مربوطه در سطح 01/0 رد شد و بنابراین بین باورهای فراشناختی دو گروه دانش آموزان مضطرب اجتماعی و عادی تفاوت وجود داشت.
دکتر صغری استوار؛ استادیار دانشگاه فرهنگیان
علی برزشفیعی؛ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد ارسنجان
سیدمحمد شاهورانی؛ دانشجوی کارشناسیارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز
واژگان کلیدی: اختلال اضطراب اجتماعی، باورهای فراشناختی، نوجوانان.
نظرات (0)