اثربخشی آموزش مهارت‌های دهلیزی بر عملکرد مهارت‌های حل مسئله دانش آموزان دختر با مشکلات ریاضیات

 هدف: اثربخشی آموزش مهارت‌های دهلیزی بر عملکرد مهارت‌های حل مسئله دانش­ آموزان دختر با مشکلات ریاضی است.

روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و در این تحقیق عبارتست از کلیه دانش آموزان دختر7-8 ساله دارای مشکلات ریاضی در منطقه 14 شهر تهران در طی 3 ماهه اول سال که تعداد آنها 24 نفر (12 نفر دختر دارای مشکلات ریاضی، 12 نفر گروه کنترل) می­باشد. نمونه گیری به روش هدفمند و از طریق تست کی مت(اختلال ریاضی) و اوزرتسکی(مهارت حرکتی ظریف و درشت) انجام شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در این تحقیق از روش آمار توصیفی (شاخص مرکزی و پراکندگی) و از روش آمار استنباطی از تحلیل کواریانس استفاده شد.

یافته‌ها: آموزش مهارت­های دهلیزی بر عملکرد مهارتهای حل مسئله دانش ­آموزان دختر با مشکلات ریاضی تاثیر دارد. آموزش مهارت های دهلیزی بر عملکرد مهارتهای حل مسئله دانش­ آموزان دختر با مشکلات ریاضی با توجه به مهارتهای حرکتی ظریف و درشت تاثیر دارد .

بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارت­های دهلیزی بر عملکرد مهارت­های حل مسئله باعث افزایش نمرات ریاضی دانش­آموزان دختر با مشکلات ریاضی شده است و­ آموزش مهارت‌های دهلیزی بر عملکرد مهارت­‌های حل مسئله باعث افزایش نمرات حرکتی با توجه به کارکرد مهارت‌های حرکتی ظریف ودرشت در دانش­ آموزان دختر با مشکلات ریاضی شده است.

 

دکتر مهناز استکی؛ استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی

دکتر فرناز کشاورزی ارشدی؛ استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی

سمیه عابدی؛ دانشجوی فارغ­التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی

 

واژگان کلیدی: مهارت دهلیزی، مهارت حل مسئله، مشکلات ریاضی.

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
رتبه دهید:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت
کد تصویری را وارد کنید