مقدمه: در سالهای اخیر، روانشناسان علاقمند به حيطه روانشناسي مثبت نگر، توجه خود را بر منافع بالقوه احساسهاي مثبت، نظير احساس شادكامي و قابلیتهای معنوی از قبیل هوش معنوی معطوف كرده اند.
شادکامی یکی از مهمترین نیازهای روانی بشر است که تأثیر عمدهای بر شکل گیری شخصیت و سلامت روان به ویژه در دوره کودکی و نوجوانی دارد. دانش آموزان شادکام در امور تحصیلی خود موفقترند، وظایف خود را بهتر انجام داده و از قدرت حل مسأله بالاتری برخوردارند. هوش معنوی نیز به عنوان ظرفیت انسان برای پرسیدن سوالات نهایی درباره معنای زندگی میتواند باعث رشد و شکوفایی فضایل انسانی از قبیل بخشش، نوعدوستی، فروتنی، دلسوزی، خرد و قضاوت منصفانه گردد. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش هوش معنوی در پیشبینی شادکامی دانش آموزان دختر دبیرستانی در شهرستان یزد بود.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه تمامی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان یزد بودند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد 115 نفر از آنها انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه هوش معنوی جامع (آمرام و درایر) و شادکامی آکسفورد (هیلز و آرگایل) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از شاخص های میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه ورود استفاده شد. داده ها با استفاده از نرمافزارSpss18 تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های توصیفی پژوهش نشان داد که نوجوانان نمونه از لحاظ هوش معنوی و شادکامی در سطح متوسطی قرار دارند. نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب همبستگی نشان داد که هوش معنوی و ابعاد آن- هوشیاری، خوبی، جهت گیری درونی، معنا و مفهوم، وجود و شخصیت، حقیقت و صداقت، تمامیت و کیفیت- با شادکامی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری دارند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه ورود نشان داد که ابعاد هوش معنوی میتوانند در مجموع 59 درصد از واریانس متغیر شادکامی را تبیین نمایند و از این میان، سه بعد «تمامیت و کلیت»، «خوبی» و «صداقت و حقیقت» به ترتیب بیشترین نقش معناداری در پیشبینی شادکامی دانش آموزان دختر دارا میباشند.
بحث و نتیجه گیری: به نظر میرسد ارتقاء هوش معنوی و ابعاد آن باعث داشتن يك روحيه شاد در دانشآموزان دختر دبیرستانی میشود در توجیه این یافته ها میتوان گفت افراد با نمره هوش معنوي از منابع معنوي براي حل مسائل استفاده ميكنند و بیشتر از خصوصياتي همچون تواضع، بخشش، حقشناسي و ترحم يا گذشت برخوردارند. با دارا بودن اين ويژگيها و ديد مثبت نسبت به دنيا، اين افراد از زندگي خود رضايت دارند و براي بهبودي آن ميكوشند و به شادكامي ميرسند. طبق این یافته ها، لزوم توجه به نیازها و قابلیتهای معنوی دانش آموزان و ارائه آموزشهای لازم برای رشد هوش معنوی در مدارس و سطح جامعه ضروری به نظر میرسد و میتواند گامی مهم برای افزایش شادکامی در دانش آموزان باشد. پیشنهاد میشود معلّمان و دستاندرکاران آموزش و پرورش ارتقاء هوش معنوی را به عنوان یکی از راههای افزایش شادکامی نوجوانان دبیرستانی در نظر بگیرند. این قابلیت میتواند از طریق برگزاری کارگاههای آموزش هوش معنوی و فراهمسازی بسترهای مناسب برای نهادینه کردن آن در دانش آموزان انجام گیرد.
دکتر کاظم برزگر بفرویی؛ استادیار گروه علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد
حسن خضری؛ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد
واژگان کلیدی: هوش معنوی، شادکامی، دانش آموزان دختر
نظرات (0)